Satamassa
on myös espanjalainen sotalaiva Santísima Trinidad, joka oli
aikanaan lajissaan maailman suurin sota-alus useiden vuosikymmenien
ajan. Alkuperäinen alus upposi Trafalgarin taistelun
jälkimainingeissa Cadizin edustalle vuonna 1805, Alicanten satamassa
on alkuperäisten piirustusten mukaan tällä vuosituhannella tehty kopio.
Alkuperäinen
laiva tehtiin Havannan telakalla ja laskettiin vesille vuonna 1769.
Alkuaan alus oli varustettuna 120 kanuunalla, jotka olivat kolmella
eri kannella. Laivan suunnitteli yksi sen ajan merkittävin
laivanrakentaja Matthew Mullan, irlantilainen. Kan-
sien ja tykkien
määrää nostettiin muu-
taman vuoden kuluttua. Alus oli n. 60 metriä
pitkä, eri lähteiden mukaan pituus vaihtelee 59–63 metriin,
Ali-
canten kopio on tehty 63 metriseksi.
Espanjalaiset
olivat siihen aikaan yksi maailman mahtavimmista merivaltioista ja
halusivat uusimmasta laivastaan englantilaisten lippulaivan HMS
Victorya ja ranskalaisten Bretagnea suuremman laivan. Laivan koko oli
kuitenkin kaksipiippuinen asia, mahtava ulkoasu ja aseistus toimi
pelotteena, mutta toisaalta laivan koko ja paino tekivät sen, ettei
laiva ollut kovinkaan nopea eikä ketterä manoveerata. Aluksella oli
lempinimi ”El Ponderosa” (tukeva, raskas) ja sitä ehdotettiin
vakavissaan sijoitettavaksi pysyvästi Cadizin sataman suojaksi.
Laivassa
on nykyaikainen, suosittu ravintola.
|
Alicanten
sataman kopion rakentaminen kesti yli kaksi vuotta ja kustansi yli
neljä miljoonaa euroa. Laiva toimii ravintolana, jossa oli, ainakin
vierailupäivänä hyvät ja kohtuuedulliset annokset. Alus toimii
myös sen historiasta kertovana museona. Se on myös suosittu
juhlapaikka. Sisälle alukseen on pieni pääsymaksu, jota vastaan
tosin saa nauttia ravintolassa ilmaisen juoman. Aluksen suuruudesta
sen yläkannen ravintolasta on hienot näkymät kaupunkiin ja sen
satamaan. Yleisö pääsee tutustumaan eri kansilla oleviin
esineisiin, huonekaluihin ja merenkäyntivälineistöön, jotka ovat
peräisin alkuperäisen laivan ikäkaudelta.
Henkilökunnan
mukaan kaikki puuliitosten yksityiskohdat, köysistöt, pylpyrät ja
laivan takilat noudattavat alkuperäisiä piirustuksia. Kaikkiaan,
jos laivat ja merenkulku kiinnostaa, niin laiva tai vähintään sen
nettisivut www.eltrinidad.es ovat kohde, johon kannattaa tutustua.
(Teksti + kuvat: Stefan Andersson)
Alkuperäisen
mallin mukaan valettu laivakello.
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti